Zdarzenia niepożądane
Drodzy Pacjenci, Rodziny, Odwiedzający,
ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U.2023.1692) nałożyła na podmioty lecznicze obowiązek monitorowania zdarzeń niepożądanych.
Jako zdarzenie niepożądane rozumiemy zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu; nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
System zgłaszania i analizowania zdarzeń niepożądanych służy do określenia rzeczywistych przyczyn zdarzenia i wdrożenia rozwiązań, które zapobiegną ponownemu wystąpieniu takiego zdarzenia.
Jest to system odrębny od skarg i zażaleń, odpowiedzialności karnej i zawodowej, zgłoszenia do Rzecznika Praw Pacjenta oraz pozostałych organów.
Zgłosić zdarzenie niepożądane może każdy – pacjent, członek rodziny, odwiedzający, świadek w dowolnej formie, także z zastrzeżeniem danych osobowych lub anonimowo. Zgłoszenie może dotyczyć obszaru działalności klinicznej, farmakoterapii, przetaczania krwi, organizacji itp.
W zgłoszeniu proszę podać w miarę posiadanych informacji:
- datę i miejsce zdarzenia,
- wskazanie uczestniczących osób: pacjentów i personelu,
- przebieg zdarzenia,
- skutki – o ile wystąpiły,
- swoje dane identyfikacyjne i kontaktowe (nieobowiązkowo),
- podpis (nieobowiązkowo).
Powyższą informację można:
- przesłać listownie na adres SPZZOZ w Ostrowi Mazowieckiej, ul. Duboisa 68, 07-300 Ostrów Mazowiecka,
- przesłać mailowo na adres: sekretariat@szpitalostrowmaz.pl lub prawapacjenta@szpitalostrowmaz.pl ,
- zgłosić osobiście do Dyrekcji (dni robocze godz. 8:00-15:35) lub Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta (poniedziałki i wtorki godz. 8:00-15:35),
- zgłosić telefonicznie do Sekretariatu Dyrekcji lub Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta na nr centrali 29 746 37 11,
- wrzucić do skrzynki, znajdującej się w drzwiach budynku Administracji.