Zdarzenia niepożądane

Drodzy Pacjenci, Rodziny, Odwiedzający,

ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U.2023.1692) nałożyła na podmioty lecznicze obowiązek monitorowania zdarzeń niepożądanych.

Jako zdarzenie niepożądane  rozumiemy zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu; nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.

System zgłaszania i analizowania zdarzeń niepożądanych służy do określenia rzeczywistych przyczyn  zdarzenia i wdrożenia rozwiązań, które zapobiegną ponownemu wystąpieniu takiego zdarzenia.

Jest to system odrębny od skarg i zażaleń, odpowiedzialności karnej i zawodowej, zgłoszenia do Rzecznika Praw Pacjenta oraz pozostałych organów.

Zgłosić zdarzenie niepożądane może każdy – pacjent, członek rodziny, odwiedzający, świadek w dowolnej formie, także z zastrzeżeniem danych osobowych lub anonimowo. Zgłoszenie może dotyczyć obszaru działalności klinicznej, farmakoterapii, przetaczania krwi, organizacji itp.

W zgłoszeniu proszę podać w miarę posiadanych informacji:

  • datę i miejsce zdarzenia,
  • wskazanie uczestniczących osób: pacjentów i personelu,
  • przebieg zdarzenia,
  • skutki – o ile wystąpiły,
  • swoje dane identyfikacyjne i kontaktowe (nieobowiązkowo),
  • podpis (nieobowiązkowo).

Powyższą informację można:

  • przesłać listownie na adres SPZZOZ w Ostrowi Mazowieckiej, ul. Duboisa 68, 07-300 Ostrów Mazowiecka,
  • przesłać mailowo na adres: sekretariat@szpitalostrowmaz.pl lub prawapacjenta@szpitalostrowmaz.pl ,
  • zgłosić osobiście do Dyrekcji (dni robocze godz. 8:00-15:35) lub Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta (poniedziałki i wtorki godz. 8:00-15:35),
  • zgłosić telefonicznie do Sekretariatu Dyrekcji lub Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta na nr centrali 29 746 37 11,
  • wrzucić do skrzynki, znajdującej się w drzwiach budynku Administracji.
Powrót na początek strony
Twitter Szpitala SPZZOZ